Blogposts

Blog

Geplaatst op vrijdag 01 september 2023 @ 00:02 door Travelboy , 417 keer bekeken

Met zijn lhbti+-tempel biedt Lu Wei-ming een plek aan jonge homoseksuelen in Taiwan die meer willen leren over het taoïsme. Prettige bijkomstigheid is dat ze er soms ook een partner vinden.

 

Lu Wei-ming leidt een ceremonie in de Konijnentempel. Beeld An Rong Xu

Lu Wei-ming leidt een ceremonie in de Konijnentempel.Beeld An Rong Xu
 

 

In een vuurrode mantel met gouden details staat tempelleider Lu Wei-ming voor zijn altaar. De twee stokjes in zijn haar houden zijn knotje strak omhoog. Hij buigt en gaat weer rechtop staan, drie keer achter elkaar. Zijn volgelingen doen hetzelfde. Zo vragen ze levenswijsheid, succes en advies aan hun konijnengod, die Tu’er Shen heet.

 

Op veel manieren lijkt dit gewoon een van de vele tempels in Taiwan. De wierookgeur is net zo aanwezig, de altaren zijn even rijkelijk versierd. Maar de tempel van Lu Wei-ming wijkt af - en niet alleen omdat zijn ruimte zich onder een systeemplafond op de elfde verdieping in een toren in Taipei bevindt, en dat er op het altaar naast relikwieën óók een fles Malibu-likeur staat. Lu Wei-mings tempel valt op, omdat die speciaal is bedoeld voor de lhbti+-gemeenschap. Zijn naar schatting honderd leerlingen, die zich bij hem bekwamen in het taoïsme, identificeren zich allemaal als gay. “Openlijk, of ze worstelen nog met hun identiteit”, vertelt Lu terwijl zijn twee katten over elkaar heen springen. “Dan komen ze hier voor advies.”

 

Bezoeker Daniel Wu in de tempel. Beeld An Rong Xu

Bezoeker Daniel Wu in de tempel.Beeld An Rong Xu
 

Meester Lu opende deze tempel in 2006, omdat hij vond dat het nodig was. “De tempels in Taiwan bieden niet altijd een vriendelijke omgeving voor lhbti+’ers”, vindt hij. “Terwijl ook zij vragen hebben aan onze goden: over liefde, financiën of werk. En bovendien: waarom zou het yin- en yangteken niet voor twee mannen kunnen gelden?”

Jaar van het Konijn

Dit jaar krijgt zijn tempel extra aandacht, omdat 2023 het jaar van het Konijn is, een van de twaalf dieren op de Chinese kalender. Het dier staat in Taiwan en China symbool voor geluk, maar in de volksmond óók voor homoseksualiteit. Het bracht nieuwe bezoekers naar de tempel. “Het afgelopen jaar kwamen er 2500 mensen langs”, vertelt Lu.

 

Tsai Wei-hsin in de tempel: ‘Dit is een vriendelijke plek’. Beeld An Rong Xu

Tsai Wei-hsin in de tempel: ‘Dit is een vriendelijke plek’.Beeld An Rong Xu
 

Een van hen is Tsai Wei-hsin, een student van twintig, die volledig in het wit gekleed meedoet aan alle rituelen. “Ik kwam hier vooral om een vriendin te vinden”, vertelt ze. Zo’n drie keer per week komt ze langs. “Een normale tempel geeft geen advies voor lhbti+’ers”, zegt Tsai. “Maar dit is een vriendelijke plek, het is hier harmonieus.”

 

“Het gaat om zoveel meer dan een relatie”, stelt Tienhao Lien, die aan tafel een spelletje speelt met een andere leerling. “We kunnen niet kiezen wie we zijn en waar we vandaan komen: ook als het gaat om seksuele oriëntatie. Er zijn immers grotere vragen, die het persoonlijke ontstijgen. De tempel leert me dat te accepteren.”

 

Progressief in Azië

 

Dat meester Lu’s tempel juist in Taiwan een plekje vond, is geen toeval. In 2019 was Taiwan het eerste Aziatische land dat het homohuwelijk accepteerde - en dat is het nog steeds. Alleen Japan probeert het huwelijk voor iedereen toegankelijk te maken, maar begin juni besloot een rechter in dat land nog dat het homohuwelijk niet past binnen de grondwet.

 

Tienhao Lien: ‘De tempel leert mij accepteren’. Beeld An Rong Xu

Tienhao Lien: ‘De tempel leert mij accepteren’.Beeld An Rong Xu
 

Toch is het Taiwanese imago van progressie er deels ook een voor de bühne, zegt advocaat Victoria Hsu van de maatschappelijke organisatie Taiwan Alliance to Promote Civil Partnership Rights, in haar kantoor met regenboogvlaggen. Door haar werk accepteerde Taiwan vier jaar geleden het homohuwelijk. “Maar daar ging behoorlijk wat strijd aan vooraf”, nuanceert ze. Al in 2013 lag er een plan voor de wetswijziging, maar dat leidde tot een megaprotest, waarbij ruim 100.000 tegenstanders de straat opgingen.

 

Verwarrende mix

 

Die verwarrende mix tussen emancipatie en conservatisme is ook te proeven in de tempel van meester Lu. Ja, zijn lhbti+-tempel is voor zover bekend de enige van zijn soort. Maar in zijn beschrijving van de rituelen en zijn rol als tempelleider is hij hoogst traditioneel. “Het kost lang om tot meester gewijd te worden”, stelt hij plechtig. Zijn status als tempelleider is niet voor iedereen weggelegd, benadrukt hij, en zijn leerlingen accepteren die positie. Ook de 20-jarige Tsai denkt er niet aan om daadwerkelijk verder te studeren tot tempelmeester. “Dat voelt veel te ver weg”, lacht ze.

 

Tempelleider Lu Wei-ming: ‘Het kost lang om tot meester gewijd te worden.’ Beeld An Rong Xu

Tempelleider Lu Wei-ming: ‘Het kost lang om tot meester gewijd te worden.’Beeld An Rong Xu
 

Volgens Victoria Hsu van Citizens Alliance is de tempel een goede plek, die jonge lhbti+’ers een plekje biedt. “Maar de tempel draagt ook wat conservatiefs mee. Het is vooral een plek voor mannen, en het is wat in zichzelf gekeerd. Het zal zich niet snel publiekelijk uitspreken over lhbti+-kwesties.”

 

Toch is de 20-jarige Tsai blij met haar bezoeken aan de tempel, inclusief de mooie bijkomstigheid: de vriendin die ze er vond.“In de eerste maand al”, vertelt ze. “Dat hield helaas niet lang stand, maar ook mijn tweede vriendin heb ik hier ontmoet.”

 

bron: www.trouw.nl



Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.