Blogposts
Blog
Geplaatst op donderdag 23 februari 2023 @ 00:12 door Travelboy , 414 keer bekeken
Bij ongeveer een op de drie toneelvoorstellingen op scholen over lhbti gaat het mis, zeggen drie gezelschappen. ‘Een schoolvoorstelling is geen quick fix voor de seksuele vorming.’
Bij ongeveer een op de drie keer dat zij een ‘queer-voorstelling’ speelden, ging het mis, zeggen de gezelschappen. Dan krijgen de acteurs termen als ‘vuile kankerhomo’ naar hun hoofd.
Die ervaringen sluiten aan bij een onderzoek dat de Anne Frank Stichting deze maand publiceerde. Daarin meldde 82 procent van de docenten dat hun leerlingen kwetsende opmerkingen maken over lhbti+’ers. Meer dan over de islam (65 procent) en joden (42 procent).
Jeugdvoorstelling The Hot Peaches, over het gelijknamige ‘drag-mime-performance-gezelschap', dat in de jaren 70 en 80 door Amerika reisde.Beeld Sanne Peper
Sinds 2012 zijn seksualiteit en seksuele diversiteit verplichte thema’s op basis- en middelbare scholen. De ene school besteedt er meer aandacht aan dan de andere, zegt Luc Lauwers, programmamanager seksuele vorming bij Rutgers, expertisecentrum seksualiteit. “Sommige scholen beperken de lessen tot zwangerschappen en veilig vrijen.”
Andere scholen gaan verder en betrekken ook genderidentiteit bij het lesmateriaal. Bijvoorbeeld door een theatervoorstelling voor hun leerlingen te organiseren. “Het helpt als voorlichting empathie oproept, als mensen zich kunnen identificeren via een toneelstuk of een persoonlijk verhaal”, zegt Philip Tijsma woordvoerder van lhbti+-belangenorganisatie COC.
Volgens Lauwers kan toneel zeker helpen, maar het is wel nodig om de voorstelling onderdeel te laten zijn van een ‘compleet lespakket en een schoolbreed gedragen visie’. “Wij horen wel eens geluiden van scholen dat ze een gastles of theatervoorstelling boeken als een soort quick fix om zo te voldoen aan hun verplichting tot seksuele vorming.”
“Als de klas niet gewend is om gesprekken hierover te voeren, dan kan ik me een negatieve reactie op een toneelstuk voorstellen”, zegt Lauwers. “De beste manier is als gastlessen en theatervoorstellingen hand in hand gaan met een gedegen lespakket en een docent die de gesprekken kan begeleiden. Dan heb je met elkaar een cultuur gecreëerd waarin je dit soort thema’s kunt bespreken.”
HNTJong is een van de theatergezelschappen die negatieve ervaringen heeft met scholen. Voorafgaand aan hun voorstelling geven zij een workshop waarbij de leerlingen ‘naar zichzelf in de spiegel kijken en nadenken over mannelijke en vrouwelijke energie in hun lichaam’.
“Met plaksnorren op en hoge hakken aan bespreken ze of ongemak en schaamte hetzelfde zijn. Welke rolpatronen ze ongemakkelijk vinden en waarom dat zo is”, zegt Daan Valkhof van HNTJong. Na afloop van de voorstelling volgt een nagesprek.
De ene klas reageert daar beter op dan de andere, zegt Tijsma van het COC. “Je hebt lastige klassen en makkelijke. In een klas waaruit vervelende reacties komen, zitten weinig leerlingen die lhbti+’s’ers kennen en heerst meer onwetendheid. Vervelend gedrag op scholen onderstreept eens te meer de noodzaak van toneelstukken en voorlichting.”
bron: www.trouw.nl
Drie ervaren jeugdtheatermakers maakten dit seizoen elk een voorstelling over queer zijn. In de theaters werden die goed ontvangen, maar op scholen waren de reacties niet mals. ‘Sommige spelers zeiden: ik weet niet of ik dit wel wil.’
Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst.