Blogposts

Blog

Geplaatst op dinsdag 22 februari 2022 @ 18:18 door Travelboy , 1922 keer bekeken

In de Verenigde Staten begint de queer hiphop voet aan de grond te krijgen, met rapper Lil Nas X als grote roerganger. Maar hoe staat het ervoor in Nederland?

 

 De Nederlandse rapper King Faisel begon zijn loopbaan als vlogger. Dat ging van een leien dakje. Dus toen hij in oktober 2020 besloot serieus aan de slag te gaan als rapper, dacht hij dat zijn muzikale carrière ook wel soepeltjes zou verlopen. Niets bleek minder waar. “Ik had een paar demo’s opgenomen maar toen we op zoek gingen naar producers, bleek dat niemand met een homo wilde werken.”

 

Uiteindelijk vond hij één producer die wel met hem wilde werken, maar intussen verliep ook de zoektocht naar een platenlabel moeizaam. “Zo had mijn manager een aantal demo’s gestuurd naar een label. Aanvankelijk vonden ze die tracks hard en leuk. Maar nadat ze wat research hadden gedaan, zeiden ze dat ze het toch niet aandurfden. Dat voelde heel rot. Want niemand wil horen dat iemand niet met je wil werken vanwege de persoon die je bent.”

 

Als een van de eerste openlijk queer (parapluterm voor genderdivers en niet-hetero) rappers van Nederland, krijgt King Faisel ook op sociale media negatieve reacties. “Laatst had ik een filmpje over mijn overleden vader geplaatst en toen kreeg ik opmerkingen als: ‘Als hij je nu zou zien, zou hij zich omdraaien in zijn graf’. Dan denk ik: ‘Faisel, ga maar naar Instagram, want daar zijn de comments wat beter’.”

 

King Faisel | Spotify


In een string op bed

 

Het wachten is op de eerste queer hiphopper die doorbreekt naar een groot publiek. Alleen het duo Lionstorm begint in dit kader naam te maken. Maar van een bloeiende queer hiphopscene is nog lang geen sprake. Op een schaal van 1 tot 10, staat queer-acceptatie in de hiphop volgens King Faisel op 3. “Het beeld in Nederland is nog steeds dat een gay artiest iemand is die in zijn clips in een string op een bed ligt.”

 

Ook spoken word-dichter Rubaina Bhikhie – zelf ook queer – die tijdens haar studie Culturele en Maatschappelijke Vorming aan de Haagse Hogeschool onderzoek deed naar queer hiphop in Nederland, constateert dat we nog een lange weg te gaan hebben. “Qua queer hiphop in Nederland zijn we nog nergens. Zijn ze in Amerika net aan het lopen, in Nederland zitten we nog in de luiers.”

 

Het is volgens Bhikhie niet zo gek dat Amerika in dit opzicht vooroploopt. “Het heeft er onder meer mee te maken dat de hiphopscene daar veel groter is, de roots van hiphopcultuur in Amerika liggen en er in de VS meer geld is.”

 

Een belangrijk moment was daar de coming-out van rapper Lil Nas X in 2019. Hoewel er ook negatieve reacties waren, heeft het zijn carrière geen kwaad gedaan. Zo haalde zijn debuutalbum Montero vorig jaar in tal van de landen de eerste plaats in de charts. Zo heeft de Amerikaanse hiphop met hem de eerste queer superster te pakken. Maar ook andere queer hiphopartiesten als Mykki Blanco, iLoveMakonnen en Kehlani zijn inmiddels bekende namen in de hiphop.

 

 Lang synoniem voor money en bitches

 

Dat Nederland nog geen bloeiende queer hiphopscene heeft, kan eraan liggen dat de scene lang synoniem stond voor machismo. King Faisel: “Veel songs gingen maar over een paar onderwerpen: money en bitches. Dat is heel lang geweest wat mensen wilden horen.”

 

Ook Bhikhie stelt in haar onderzoek dat hypermasculiniteit en machogedrag onderdeel uitmaken van een dominant normbeeld binnen hiphop. Homoseksualiteit en vrouwelijkheid worden daarbij als zwakte gekenmerkt, wat het moeilijker maakt voor queer artiesten om hun plek op te eisen.

 

Toch moeten we er volgens Bhikhie voor waken alleen naar de hiphop te wijzen als het om machogedrag gaat. “Hiphop is een reflectie van de samenleving. Zeker, hypermasculiniteit en machogedrag maken onderdeel uit van de hiphop, maar ook van de rest van de samenleving.”

 

Bovendien hebben volgens Bhikhie ook de media een kwalijke rol gespeeld bij het in stand houden van dit eenzijdige beeld van de hiphop. “Er is niet één hiphopcultuur, er zijn zoveel verschillende subculturen. De vredelievende kant van de hiphop komt nooit aan bod. Steeds weer bevestigen de media het seksistische, homofobe en gewelddadige imago. Die elementen zijn eruit gepikt en centraal gezet. Waardoor het voor artiesten die niet aan dat beeld voldoen moeilijker is om zich te manifesteren.”


‘Toon lef, open de deuren voor queer talent’

 

Hoog tijd dus dat de Nederlandse muziekindustrie meer lef gaat tonen, meent Bhikhie. “Rappers zitten in de kast en worden door platenmaatschappijen gestuurd om zich volgens de heteronorm te presenteren. Het is voor die artiesten soms veiliger en praktischer om zo voor de dag te komen, net als bijvoorbeeld voor voetballers.

 

“Mensen in de industrie zijn, denk ik, bang dat queer artiesten ze geld en status zullen kosten. Maar ik zou ze allemaal willen oproepen: sta op en bied een podium aan verhalen die gehoord moeten worden. Stel niet de financiële belangen boven alles. Toon lef en zet de deuren open.”

 

Voor King Faisel is het gebrek aan medewerking uit de Nederlandse muziekwereld geen reden om te stoppen met zijn muzikale loopbaan. “Het werkt wel demotiverend. Als ik niet zo’n goed management had, was ik al vijf keer gestopt. Inmiddels zijn er gelukkig wel meer mensen die met me willen werken.”

 

Ook de negatieve reacties op sociale media zullen hem niet bewegen om zijn teksten en video’s, waarin hij bijvoorbeeld zoent met een man, aan te passen. “Ik heb er lang mee geworsteld om mezelf te zijn en ben nu op het punt dat ik denk: ik heb niet zoveel ruzie met mijn familie gehad om me nu zorgen te maken over wat mensen van me denken die me helemaal niet kennen. Die vervelende comments krijg je toch wel.”

 

En de rapper hoopt dat hij een rolmodel kan zijn voor andere queer rappers. “Al word ik niet de grootste rapper van Nederland, het lijkt me geweldig als iemand zegt: ‘Toen ik opgroeide was hij er wel’. Misschien moet ik wel de persoon zijn die de weg opent voor de nieuwe generatie.”

 

bron: www.trouw.nl

 



Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.