Blogposts
Blog
Geplaatst op zaterdag 07 augustus 2021 @ 04:29 door Travelboy , 2375 keer bekeken
Vandaag maakt lezerscommunity Hebban.nl De Regenboog Top 100 bekend. De lijst bevat zowel klassieke als recente titels, vertaald werk en boeken van eigen bodem in verschillende genres. Lezers op de platforms van Hebban.nl en Gaykrant.nl brachten in juli hun stem uit op de mooiste en/of belangrijkste LHBTIQ+ boeken aller tijden.
Schrijver en programmamaker Splinter Chabot staat met twee boeken in de top vijf. Zijn debuutroman Confettiregen (shortlist Hebban Debuutprijs 2020) kreeg de meeste stemmen en voert de Regenboog Top 100 aan.
Confettiregen verscheen in maart 2020 en vertelt het verhaal van Chabots alter ego Wobie en zijn worsteling met zijn homoseksualiteit en coming-out. Het leven van het personage is gebaseerd op dat van Chabot zelf. De jury van de Hebban Debuutprijs noemde het boek ‘een hartverwarmende, ontroerende en belangrijke roman. Dat jongeren van nu nog steeds worstelen met hun coming-out maakt dit soort boeken nog altijd belangrijk en relevant.’
De Regenboog Top 10
Confettiregen van Splinter Chabot
Zwemmen in het donker van Tomasz Jedrowski
Terug naar Tarvod van Boris O. Dittrich
Roze brieven van Splinter Chabot
Simon vs. De rest van de wereld van Becky Albertalli
Shuggie Bain van Douglas Stuart
Een klein leven van Hanya Yanagihara
Glitter maakt alles beter van Sander den Baas
Als je maar gelukkig bent van Jessica Geel en Robbert Blokland
Nieuwe namen van Eveline van de Putte
Klik hier voor de volledige Top 100!
‘Het mooiste compliment over mijn werk zijn eigenlijk al die berichten van jonge jongens, jonge meisjes, jonge mensen die zoeken en nog niet vinden. Die ergens in het donker lopen en in mijn boek een zaklamp herkennen. Of een wandelstok vinden. Ze sturen mij vaak berichtjes via Instagram, of schrijven een brief. Elke keer weer is zo’n persoonlijk verhaal bijzonder om te lezen.’
– Splinter Chabot in een interview met Hebban.
De Regenboog Week
De aanleiding voor de LHBTIQ+ boekverkiezing is de Regenboog Week (2-8 augustus), een van de themaweken tijdens de Zomerlezen-campagne van Stichting CPNB. Samen met Gaykrant werd een programma samengesteld gericht op LHBTIQ-literatuur. Boris Dittrich, auteur en politicus, was ambassadeur van de verkiezing. ‘Lezen is leven. Door lezen kom je in contact met mensen en situaties die je in het dagelijks leven niet zou ontmoeten. Lezen stimuleert je fantasie en is verrijkend. Je leert de wereld en je zelf beter begrijpen door te lezen. Daarom was ik vereerd toen mij werd gevraagd het gezicht van de Regenboog Top 100-lijst te worden.’
Lezers konden in juli hun drie mooiste boeken kiezen uit een groslijst van ca. 550 boeken en konden een extra vrije keuze nomineren.
– – – – – – –
Gaykrant
Gaykrant is opnieuw gestart in het najaar van 2017. Inmiddels is de website het grootste LHBT+-platform van Nederland met 40.000 bezoekers per maand. Ook verschijnt het laatste nieuws op LHBT+-gebied via social media als facebook, twitter en instagram.
Hebban
Hebban is de grootste en populairste onafhankelijke boekensite van Nederland en Vlaanderen. Sinds de start in mei 2014 telt de website meer dan 100 miljoen pageviews en 2,7 miljoen lezerswaarderingen. Hebban bevordert lezen, maar vooral ook leesplezier. In de Hebban Reading Challenge (gestart in 2016) werden inmiddels meer dan 1 miljoen boeken gelezen. Hebban organiseert jaarlijks ca. 150 online leesclubs en andere (samen)leesevenementen. De Hebban Boekenapp voor iOS en Android behoort tot de best beoordeelde apps in de categorie Boeken en wordt door tienduizenden lezers gebruikt. Hebban maakt sinds januari 2021 deel uit van Stichting CPNB.
Stichting CPNB
Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek zet de lezer centraal en wil het leven van mensen verrijken door ze meer boeken te laten lezen. Een boek kan zoveel doen: taal en geletterdheid maken het verschil in de ontwikkeling van mensen, boeken zorgen voor verrijking en verdieping, verhalen bieden ontspanning en ontsnapping. En natuurlijk is een boek een mooi cadeau met grote meerwaarde. Om zoveel mogelijk mensen in aanraking te laten komen met het boek en een gang naar boekhandel en bibliotheek te stimuleren initieert CPNB diverse campagnes en activiteiten. CPNB werkt altijd vanuit het collectief van boekhandels, bibliotheken en uitgeverijen. Bekende merken van Stichting CPNB zijn De Nationale Voorleesdagen, Boekenweek, Zomerlezen, Boekenweek voor Jongeren, Kinderboekenweek, Nederland Leest en Hebban.nl.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst.