Blogposts
Blog
Geplaatst op dinsdag 25 juni 2024 @ 01:46 door Travelboy , 303 keer bekeken
Ruig, extreem en pikant. Dat is het oordeel van 50 procent van de Nederlanders over Pride Amsterdam. Hoewel de sympathie voor het evenement door de jaren heen is toegenomen, vinden veel mensen het uitbundige feest nog altijd 'gewaagd'. Dat blijkt uit onderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy.
"De meeste mensen hebben tijdens de botenparade gewoon hun kleren áán", zegt merkadviseur Hendrik Beerda. "Maar na 27 jaar heeft een groot deel van de Nederlanders nog steeds moeite met Pride Amsterdam." Alleen de Kamasutrabeurs wordt als een nóg gedurfder evenement gezien.
Dat concludeert hij op basis van het Evenementen Merkenonderzoek dat Beerda samen met de Universiteit van Amsterdam heeft ontwikkeld en sinds 2016 jaarlijks uitvoert. Dit jaar deden er ruim 11 duizend deelnemers aan mee.
Het valt op dat mensen buiten Amsterdam er heel anders over denken dan bewoners van de hoofdstad. "Amsterdammers zijn er zelf geweest of kennen mensen die erheen gaan. Dat maakt dat hun beeld genuanceerder is", legt Beerda uit aan Editie NL. "Anderen kennen de Pride vooral van tv en daar komt vooral de botenparade in beeld. Zij weten nauwelijks iets over de rest van het programma van de Pride."
Toch is de waardering voor het feest wel toegenomen. Waar het evenement vorig jaar nog op plek 36 van de 50 stond op gebied van sympathie, prijkt de Pride nu op de 31ste plaats.
Ook de naamsverandering in 2017 heeft volgens Beerda een rol gespeeld. Voorheen heette het evenement 'Gay Pride'. "Als ik de data van alle jaren naast elkaar leg, lijkt het erop dat mensen milder zijn gaan denken over het evenement sinds de naam is aangepast. Ik vermoed sterk dat dat komt doordat het woord 'gay' is afgevallen."
Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.
Reacties
Ik vin pride te keurig!. Caribisch carnaval in Rotterdam dat is pas te ruig