Blogposts
Blog
Geplaatst op woensdag 11 juni 2025 @ 02:02 door Travelboy , 13 keer bekeken
Dit jaar zijn er bij de Canal Parade in Amsterdam bedrijven die stilletjes afhaken of liever langs de kant blijven staan. Multinationals die al jaren sponsor zijn van de wereldberoemde botenparade voelen de ogen van de regering-Trump op zich gericht. ‘Misschien dit jaar iets minder vocaal?’
Boot van Deloitte tijdens Pride Amsterdam vorig jaar. In de VS trok het bedrijf zich terug als sponsor van World Pride 2025. Het Nederlandse kantoor is nog wel aanwezig op het Amsterdamse evenement.
Amazon en Facebook zijn dit jaar geen sponsor van Pride Amsterdam. Dat bevestigt de Pride-organisatie aan het FD. Voorgaande jaren sponsorden beide techgiganten de Nederlandse viering van de lhbti-gemeenschap nog luid en duidelijk.
‘We hebben besloten ons op andere marketingactiviteiten te richten’, zegt de Nederlandse woordvoerder van Amazon. In eerdere jaren voer het techbedrijf mee met een bedrijfsboot in de wereldberoemde grachtentocht. Dit jaar is het Amazon-logo stilletjes verdwenen van de Pride-website. Amazon zegt dat het besluit al in 2023 is genomen, maar volgens de Pride-organisatie is het sponsorschap in 2025 geëindigd.
Ook Facebook zal zaterdag 2 augustus niet in de grachtentocht van Pride Amsterdam te zien zijn. Het bedrijf heeft zijn sponsorschap dit jaar opgezegd, bevestigt de organisatie achter het evenement. Moederbedrijf Meta reageert niet op vragen van het FD.
Meebuigen met Trump
Ze worden ‘freeriders’ genoemd: bedrijven die meevaren in de wereldberoemde botenparade om hun merk meer glans te geven, en niet om hun lhbti-medewerkers te steunen. Onder druk van de regering-Trump, die weinig op heeft met het diversiteitsbeleid van bedrijven, staan zij voor een keuze: blijven we, of trekken we ons stilletjes terug?
‘Veel partijen zijn enorm geschrokken van de felle wind die vanuit de VS is opgestoken’, zegt Martijn Albers, woordvoerder voor Pride Amsterdam. President Donald Trump is vurig tegenstander van zogenoemd DE&I-beleid (diversiteit, gelijkheid en inclusie). Ook de rechten van lhbti'ers zet hij steeds verder onder druk. Volgens Trump kennen de VS nog slechts twee geslachten, die van man en vrouw. De regenboogvlag mag niet meer gehesen worden, transgenders mogen niet meer in het leger en woorden als ‘non-binair’ en ‘gender' zijn verboden in overheidsteksten.
De wijziging in de ‘marketingactiviteiten’ van Amazon is dus hoe dan ook in lijn met de koers van Trump. Ook paste het bedrijf eerder dit jaar in stilte het personeelsbeleid aan. Op de vacaturewebsite zijn teksten over een veilige werkomgeving voor minderheden verdwenen, net als het woord transgender.
Minder vocaal
Bij andere deelnemers ligt het internationaal anders dan lokaal. In februari stopte Deloitte VS zijn eigen DE&I-programma’s. Ook trok het accountantskantoor zich terug als sponsor van World Pride 2025, een wereldwijd festival dat vorige week werd gevierd in Washington DC.
Deloitte Nederland vaart dit jaar niet mee in de Amsterdamse botenparade, maar zegt wel aanwezig te zijn op Pride. Het kantoor deed mee aan de grachtentocht sinds 2018, toen het de eigen boot trots aankondigde als ‘mijlpaal’.
De Nederlandse tak geeft geen commentaar op de Amerikaanse situatie, maar wel op de Nederlandse Pride-activiteiten. ‘We zijn dit jaar opnieuw aanwezig bij Pride, maar dit keer met een groot drijvend ponton aan de kant,’ zegt HR-directeur Mariette Los. Volgens het bedrijf is er op zo’n vlot meer ruimte voor medewerkers dan op een boot. Deloitte Nederland is nog steeds sponsor van Pride Amsterdam, zo valt te zien op de website.
Albers wil niet namens de Pride-organisatie reageren op vragen over individuele bedrijven. Wel zegt hij: ‘Je ziet bedrijven nadenken: Hoe doen we dit slim? Misschien wat minder vocaal?’
Schikking met Trump
Het Nederlandse advocatenkantoor Allen & Overy stond jarenlang te boek als voorvechter van diversiteit en inclusie op de Zuidas. In mei 2024 fuseerde het met een Amerikaans kantoor en ging het verder als A&O Shearman. In april trof de internationale advocatenketen een schikking met de regering-Trump. De mondiale kantoorleiding heeft toegezegd het DE&I-beleid aan te passen. Volgens de Nederlandse woordvoerder betreft deze aanpassing uitsluitend het beleid in de Verenigde Staten.
A&O Shearman is nog sponsor van Pride Amsterdam. Het kantoor vaart dit jaar niet met een boot mee maar heeft, net als voorgaande jaren, een vlot aan de kant waar werknemers en hun aanhang kunnen feesten. In 2022 voer het kantoor wel mee in de tocht.
Medewerkers zijn, zo zeggen zij tegen het FD, meermaals gerustgesteld dat de viering 'gewoon doorgaat'. De communicatie over diversiteit naar buiten toe is voorzichtiger. Meerdere artikelen waarin de term DE&I werd gebruikt, zijn verwijderd.
Botenparade wel volgeboekt
Pride Amsterdam ziet ‘gelukkig ook bedrijven opstaan’. De organisatie merkt dat er in het Nederlandse bedrijfsleven meer bewustwording ontstaat over de positie van lhbti-werknemers. De botenparade is dit jaar volledig volgeboekt. Onder meer ING, Heineken en PwC varen mee met een eigen boot.
Ook KLM vaart weer mee, bevestigt Helen Demosthenous, Program Lead Diversity & Inclusion bij de luchtvaartmaatschappij. KLM is tevens sponsor van de World Pride die in 2026 in Amsterdam plaatsvindt, vertelt zij. ‘Er werken hier 33.000 mensen en dat is reden genoeg om onze diversiteit te vieren. KLM heeft geen moment overwogen om van richting te veranderen.’
bron: www.fd.nl
Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst.