Blogposts

Blog

Geplaatst op zaterdag 24 mei 2025 @ 01:19 door Travelboy , 32 keer bekeken

De staat Terengganu heeft een geschiedenis van discriminatie tegen LGBTQ-mensen

 

Anti-gay signboard in Kuala Terengganu, Malaysia states "Larangan homosexsual", which means "Homosexuality ban" in the Malay language. (Photo courtesy of BFM Radio on Facebook)

Een antihomobord in Kuala Terengganu, Maleisië, vermeldt "Larangan homosexual", wat "verbod op homoseksualiteit" betekent in het Maleis. (Foto met dank aan BFM Radio op Facebook)

 


De gemeenteraad van Kuala Terengganu, Maleisië, verdedigt een anti-LGBTQ-reclamebord dat door het stadsbestuur is geplaatst en dat op verzet van mensenrechtenorganisaties stuit.

 

De billboards bevatten een afbeelding van twee mannen die elkaars hand vasthouden onder een hart in een cirkel met een rode lijn erdoorheen, wat aangeeft dat het verboden is, terwijl eronder vlammen zijn afgebeeld. De kop luidt "Larangan Homoseksual", wat Maleis is voor "Homoseksueel verbod" en bevat vervolgens een lang citaat uit Soera Al-Araf 81 van de Koran, wat ongeveer zo kan worden vertaald:

 

"Jullie komen inderdaad naar mannen, niet naar vrouwen, om jullie lustvolle verlangens te bevredigen. (Jullie daden zijn een gruwel) Integendeel, jullie zijn onwetende mensen (die de gevolgen niet kennen)."

 

De Maleisische organisatie voor transgender vrouwen, Justice for Sisters, publiceerde het volgende protest , dat door minstens tien andere mensenrechtenorganisaties is gesteund. Hun verklaring (hieronder) is lichtjes aangepast:


De gemeenteraad van Kuala Terengganu moet de anti-LGBT-borden onmiddellijk verwijderen

 

Justice for Sisters (JFS) en de volgende maatschappelijke organisaties maken zich grote zorgen over de anti-LHBT-borden in Terengganu. Even alarmerend is de verklaring van de uitvoerende raad van de staat Terengganu, waarin zij [het bord] verdedigt, een poging om aan te zetten tot haat jegens homoseksueel gedrag (lees: LGBTQ-mensen), wat volgens het internationaal recht inzake mensenrechten als haatzaaiende uitlatingen kan worden aangemerkt.

 

Evenzo kan de actie van de staat worden geclassificeerd als een pleidooi voor discriminatie en haat. Afgezien van dit recente incident heeft Terengganu een staat van dienst wat betreft door de staat gesanctioneerde discriminatie van LGBTQ-mensen. In 2018 werden twee queer vrouwen in een openbare rechtszaal met stokslagen geslagen wegens poging tot musahaqah [een term in de sharia voor lesbische seks]. In 2022 introduceerden wijzigingen in de syariah-strafwet de criminalisering van transmannen, mensen met een genderdiversiteit en handelingen ter voorbereiding op liwat (anale seks of seksuele relaties tussen mannen). JFS heeft meldingen ontvangen van arrestaties en intimidatie van LGBTQ-mensen via de staatsoperaties, invallen bij privé-evenementen en zelfs bij de huizen van LGBTQ-mensen.

 

De overheid is op grond van internationale mensenrechtenwetgeving verplicht om het propageren van haat tegen LGBTQ-mensen die aanzetten tot discriminatie, vijandigheid of geweld te verbieden.

 

Kuala Terengganu is located on the east coast of the Malaysian peninsula.

Kuala Terengganu ligt aan de oostkust van het Maleisische schiereiland.
 

 


Aanzetten tot haat jegens homoseksueel gedrag = discriminatie van LGBTQ-mensen

 

In Maleisië worden niet-heteroseksuele seksuele geaardheden en niet-cisgender genderidentiteiten omschreven als "LHBT-levensstijl" of "LHBT-gedrag". Dit is niet alleen onjuist, maar heeft ook schadelijke gevolgen. Het is belangrijk om te benadrukken dat seksuele geaardheid en genderidentiteit [SOGI] kernonderdelen van iemands identiteit zijn, net als huidskleur, inheemse status, beperkingen of neurodiversiteit.

 

Wanneer niet-heteroseksuele seksuele oriëntaties en niet-cisgender genderidentiteiten als gedrag worden gezien, wordt ervan uitgegaan dat dit kan worden gecorrigeerd, gevormd of veranderd. Dit is overduidelijk in het geval van Maleisië, waar bekeringspraktijken of SOGIE-veranderingsinspanningen, die ook wel 'rehabilitatie' of 'spirituele begeleidingsprogramma's' worden genoemd, worden gepromoot door de federale en deelstaatregeringen.

 

Er is een dringende behoefte om te erkennen en te accepteren dat seksuele oriëntaties en genderidentiteiten divers zijn. Deze menselijke diversiteit is een normaal verschijnsel in het leven. Het gebrek aan erkenning hiervan heeft een schadelijke impact op het recht van LHBTI-mensen om veilig en waardig te leven en op hun vermogen om hun rechten, waaronder vrijheid van godsdienst en meningsuiting, uit te oefenen.
De regering van de deelstaat Terengganu blijft de grondwettelijke rechten van LGBTQ-mensen schenden

 

De maatregelen van de staat zijn ronduit ongrondwettelijk, omdat ze het recht van LHBTIQ-mensen schenden om waardig en als gelijkwaardige mensen te leven, zonder discriminatie en inmenging van de staat in hun leven. Al deze rechten worden gewaarborgd door de artikelen 5, 8 en 10 van de federale grondwet.

 

Door de borden op strategische locaties te plaatsen, zoals universiteiten, om jongeren te targeten, beperkt de staat effectief de gelijke, veilige en waardige toegang van LGBTQ-mensen tot onderwijs, gewaarborgd door artikel 12 van de Grondwet. Uit een onderzoek van [de Mensenrechtencommissie van Maleisië] Suhakam bleek dat haatzaaiende uitlatingen, scheldpartijen en seksueel geweld tegen transgenders en interseksuelen wijdverbreid waren in onderwijsinstellingen in het basis-, voortgezet en hoger onderwijs.

 

Dit alles maakt de staat Terengganu nog onveiliger voor LGBTQ-mensen. Ze worden niet alleen beroofd van hun veiligheid en waardigheid, maar ook van hun bewegingsvrijheid, zoals vastgelegd in Artikel 9 van de Grondwet.

 

Een aanstaand landelijk onderzoek, uitgevoerd door Justice for Sisters en anderen, waaraan 10 LGBTQ-personen (5 homoseksuele mannen, 5 transgenders) in Terengganu deelnemen, toont aan dat alle 10 van hen online en offline discriminatie en geweld ervaren vanwege hun SOGIE [seksuele geaardheid en/of genderidentiteit en -expressie] , variërend van werkgelegenheid, huisvesting, onderwijs en andere vormen van discriminatie door verschillende actoren. 70% werd onderworpen aan meerdere SOGIE-veranderingsinspanningen of bekeringspraktijken door familieleden, de overheid en andere actoren. Twee van de zes deelnemers die hoger onderwijs of een gelijkwaardige opleiding volgden, meldden seksueel en verbaal geweld in het hoger onderwijs. Van de 10 meldden slechts drie personen dat ze gevallen van discriminatie hadden gemeld. De rest deed dat niet.

 

Tegen deze beperkende achtergrond spraken minstens twee mensen over zelfcensuur als copingstrategie: "doe niets wat mogelijke haat bij het publiek zou kunnen opwekken" en "volg de regels die op de werkplek of elders gelden." Vijf anderen kozen ervoor zich te isoleren of op zichzelf te gaan wonen om discriminatie en geweld te vermijden. Van de tien mensen wilde de helft migreren. Eén van hen moest vanwege discriminatie verhuizen binnen de staat Terengganu.

 

De gevolgen van discriminatie voor hun geestelijke gezondheid waren duidelijk: 60% gaf aan dat ze een verhoogde mentale belasting ervoeren door discriminatie, en 40% gaf aan suïcidale gedachten te hebben gehad. Eén persoon gaf aan dat hun suïcidale poging plaatsvond nadat ze waren ontmaskerd en beschaamd vanwege hun seksuele geaardheid.


 

Velen spraken ook over het causale verband tussen discriminatie door de staat en maatschappelijke discriminatie. "Het vormt een bedreiging voor de veiligheid van de gemeenschap, de werkgelegenheid is inconsistent – ​​sommigen accepteren het, anderen helemaal niet. De wetten leggen veel druk op ons en straffen ons. Wat de wetten betreft, moet er rekening worden gehouden met [LHBTI-mensen] en mogen we niet worden gestraft, en moeten er werkgelegenheid en sociale ondersteuning voor de gemeenschap worden gecreëerd." Een meerderheid benadrukte de dringende noodzaak om het publiek bewust te maken, zodat zowel de staat Terengganu als Maleisië "minder haatdragend en meer accepterend" worden.

 


Het gebruik van religie als wapen tegen LGBTQ-mensen

 

Ook maken wij ons grote zorgen over het feit dat de staat religie als wapen inzet om zijn pleidooi voor discriminerende haat te rechtvaardigen. Dit omvat expliciet het aanzetten tot vijandigheid en discriminatie tegen LGBTQ-mensen.

 

VN-experts hebben benadrukt dat religie en publieke moraal vaak worden ingezet tegen LHBTI-mensen, vrouwen en minderheden. In een rapport uit 2020 verwierp de speciale rapporteur voor de vrijheid van godsdienst en overtuiging "elke bewering dat religieuze overtuigingen kunnen worden aangevoerd als een legitieme 'rechtvaardiging' voor geweld of discriminatie tegen vrouwen en meisjes, of tegen mensen op basis van hun seksuele geaardheid of genderidentiteit."

 

De onafhankelijke VN-expert voor SOGI benadrukte verder: "Religie of geloofssystemen worden in het sociale en politieke discours vaak opzettelijk in een vijandige positie geplaatst tegenover de mensenrechten van LHBTI-personen, wat de bewering voedt dat er een inherent conflict tussen hen bestaat." Het is belangrijk om de groeiende verschuiving van patriarchale interpretaties van theologie naar de inclusie van LHBTIQ-personen in religieuze instellingen wereldwijd te erkennen.

 

De Verklaring van Beiroet over “Geloof voor Rechten” benadrukt verder dat “religieuze of geloofsovertuigingen een van de fundamentele bronnen van bescherming van de menselijke waardigheid en vrijheden van alle individuen en gemeenschappen zijn, zonder onderscheid op welke grond dan ook.”

 

Wij roepen Suhakam en de minister van Hoger Onderwijs op om in gesprek te gaan met de gemeenteraad van Kuala Terengganu en de staatsraad om de borden te verwijderen, gezien de discriminerende intentie, aard en impact van het optreden van de staat.

 

Ondersteund door:

 

Justice for Sisters Malaysia
Women's Aid Organisation (WAO)
PLUHO, People Like Us Hang Out!
All Women's Action Society Malaysia (AWAM)
SEED Malaysia
Association of Women Lawyers (AWL)
KL Queer Space
AIDA (Autism Inclusiveness Direct Action Group)
Family Frontiers
ILGA Asia
Amnesty International Malaysia (AIM)
Centrum voor Onafhankelijke Journalistiek (CIJ)

 

dit is een google translate vertaling

 

bron: https://76crimes.com

 

 

 



Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.