Blogposts

Blog

Geplaatst op zaterdag 24 mei 2025 @ 01:19 door Travelboy , 40 keer bekeken

Met veel menselijke warmte wordt de haat-liefdeverhouding van een tiener in São Paolo en zijn veel oudere vriend geschetst.

 

‘Baby’

‘Baby’

 

Wellington staat er alleen voor. Net vrijgelaten uit de jeugdgevangenis ontdekt de 18-jarige jongen dat zijn ouders zonder enig bericht zijn verdwenen. Er zit niets anders op dan door São Paulo te zwerven, op zoek naar oude vrienden en bekenden.

 

In een pornobioscoop ontmoet hij Ronaldo, een knappe veertiger die zijn brood verdient met escortwerk en het dealen in drugs. Niet bepaald het beste voorbeeld voor een tiener, maar verder biedt Ronaldo precies wat Wellington zoekt: een slaapplaats, bescherming en genegenheid.

 

De Braziliaans-Frans-Nederlandse coproductie Baby is de tweede speelfilm van Marcelo Caetano, wiens debuut Corpo Elétrico in 2017 te zien was op het Rotterdams filmfestival. Net als in die film portretteert Caetano met veel menselijke warmte de queer gemeenschap in zijn woonplaats São Paolo. Het is een miljoenenstad waar plek is voor iedereen, maar waar klasse, kleur en geaardheid kunnen beïnvloeden waar je terechtkomt: op straat of in een penthouse.

 

Wellington proeft van beide opties. Als vriendje van een rijke zakenman laat hij zich een tijdlang in de watten leggen, tot hij weer terugkeert bij Ronaldo. Het is een haat-liefdeverhouding tussen de tiener en zijn veel oudere, gemankeerde beschermengel. Steeds weer proberen ze zich van elkaar los te maken en steeds weer trekken ze elkaar aan, omdat Ronaldo de behoeften van Wellington begrijpt. Sterker nog, hij koestert zelf ook die hang naar vrijheid én geborgenheid.

 

Caetano maakt, onder meer als casting director en assistent-regisseur, deel uit van de nieuwe Braziliaanse cinema die wordt aangevoerd door filmmakers als Kleber Mendonça Filho (Aquarius, Bacurau) en Gabriel Mascaro (Neon Bull). Binnen die groep brengt hij een eigen, bescheiden geluid, zonder filmisch machtsvertoon. Ondanks de eenvoudige, functionele stijl ziet Baby er prachtig uit, met camerawerk van Pedro Sotero, die vaak voor Mendonça heeft gewerkt.

 

Baby is een intiem melodrama, verfrissend in de manier waarop alles wordt verteld vanuit de personages – zonder moreel oordeel. Wel kiest Caetano onvoorwaardelijk de kant van de scharrelaars en verliezers. Met elkaar vormen ze een alternatieve familie, eentje die allesbehalve perfect is, maar gul en ruimdenkend. Misschien schetst Baby daarmee een te romantisch beeld, maar dat is nauwelijks een bezwaar in een film die met zo veel liefde is gemaakt.

 

bron: www.volkskrant.nl

 

Lees ook

 

‘Baby’ is een rauw en teder portret van een jongen die hunkert naar liefde en erkenning

www.winq.nl/baby-is-een-rauw-en-teder-portret-van-een-jongen-die-hunkert-naar-liefde-en-erkenning/297444



Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.