Blogposts
Blog
Geplaatst op donderdag 18 mei 2023 @ 00:04 door Travelboy , 236 keer bekeken
Het is 1988. De conservatieve regering van Margaret Thatcher heeft net Section 28 ingevoerd, een wet die het ‘propageren van homoseksualiteit’ verbiedt. Alleen al het gerucht dat ze lesbisch is, kan Jean haar baan kosten.
Het lijkt op het eerste gezicht misschien makkelijk om je leven op te delen in verschillende hokjes voor familie, privé en werk. Blue Jean laat de integriteitsvragen zien die voortkomen uit zo’n keurig verdeeld leven, maar laat vooral zien hoe zo’n leven niet te handhaven is. Net nu Sectie 28 voor queer leraren een stevige grens opwerpt tussen het persoonlijke en het professionele, beginnen de verschillende levens die Jean heeft gecultiveerd in elkaar over te lopen. Dat begint wanneer haar zus haar zoontje bij Jean thuis afzet, net terwijl zij met haar vriendin op de bank aan het zoenen is.
Zwijgzaam verbeeldt McEwen de innerlijke onrust van Jean: dwalende ogen, gespannen kaken. Voor de komst van Loïs was haar leven overzichtelijk. Na schooltijd kon ze openlijk lesbisch zijn, tijdens schooltijd moest ze haar seksualiteit verbergen. Maar nu school en privé in elkaar overlopen en Jean niet langer comfortabel de grens kan bewandelen tussen openlijk en gesloten leven, moet ze keuzes maken.
De debuutfilm van Georgia Oakley is een atmosferische karakterstudie van een vrouw in het nauw. Het is een keurig verpakt verhaal waarin alles klopt – van de terugkerende blauwtinten in decors en rekwisieten tot de Sectie 28-poster die aan het eind van de film verloederd is. Oakley laat weinig ruimte voor ambiguïteit, maar vertelt een treffend verhaal over de onmenselijkheid van Thatchers bestuur.
bron: www.filmkrant.nl
Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst.