Blogposts

Blog

Geplaatst op donderdag 08 mei 2025 @ 00:06 door Travelboy , 25 keer bekeken

In Three Kilometres to the End of the World staat elk personage voor een instituut. Emanuel Pârvu gebruikt een homofoob haatmisdrijf om naar de bekrompenheid van zijn thuisland Roemenië te kijken.

 

 

Het is een kleine gemeenschap, het geboortedorp waar de zeventienjarige Ali zijn zomers doorbrengt. De titel Three Kilometres to the End of the World (Trei kilometri pâna la capatul lumii) suggereert een plek in the middle of nowhere en in veel opzichten is dit dorpje, gedeeltelijk ingekapseld door de rivier, dat ook. De tijd lijkt langzamer te gaan. Er is niet veel te doen. Iedereen kent iedereen.

 
 
 

Op een avond wordt Ali in elkaar geslagen als hij met een toerist over straat loopt. Regisseur Emanuel Pârvu toont niet het geweld, maar alleen een voorafgaand teder moment tussen Ali en de jongen. Het volgende moment strompelt Ali in zijn eentje de slaapkamer van zijn ouderlijk huis binnen, bont en blauw. De andere jongen is gevlucht, maar Ali kan niet zomaar weg.

 

Ali werd het slachtoffer van een haatmisdrijf, maar de gemeenschap zet alles in het werk om dit onder het tapijt te schuiven. Dat is ook het beste voor het slachtoffer, redeneren ze, want van homoseksualiteit beschuldigd worden is nog veel erger dan in elkaar geslagen worden.

 
 

 

Het verbale en later ook fysieke geweld van Ali’s familie, dat volgt op de initiële aanval, worden op een klinische manier vastgelegd. De camera wil geen voyeur worden van Ali’s pijn, maar als zijn pijn zo centraal staat, wordt wegkijken zelf haast een vorm van geweld. De film lijkt vooral geïnteresseerd in wat Ali’s bestaan bij anderen teweegbrengt, in homofobie meer dan in homoseksualiteit. Ali is een spiegel waarin zijn gemeenschap haar ware gezicht toont.

 

Dit conservatieve Roemeense dorpje staat natuurlijk voor Roemenië als geheel en de handvol personages (moeder, vader, priester, zakenman, politieagent) staan symbool voor de instituties, die allemaal bijgelovig of corrupt blijken te zijn. Ali zelf staat voor alle identiteiten die gemarginaliseerd zijn. Ook zijn slachtofferschap is dus symbolisch. Net als de plek, drie kilometer van het einde van de wereld. Daarin zit een waarschuwing besloten: we staan aan de rand van de beschaving. Als we nog verder gaan, kunnen we er zomaar af vallen.

 

bron: www.filmkrant.nl



Reacties

  • Travelboy
    donderdag 8 mei 2025, 22:17

    Mooie indrukwekkende Roemeense film. Aanrader

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.