Blogposts

Blog

Geplaatst op zondag 15 september 2024 @ 00:09 door Travelboy , 65 keer bekeken

Het persoonlijke en het politieke zijn intiem verbonden in Claire Burgers coming-of-age Langue étrangère, waarin de Franse tiener Fanny haar Duitse penvriendin Lena bezoekt.

 

“Mijn penvriendin is niet zo vriendelijk”, beklaagt Fanny (Lilith Grasmug) zich als ze haar moeder belt. Na een tijdlang heen en weer geschreven te hebben is de Franse tiener op bezoek bij haar Duitse leeftijdsgenoot Lena (Josefa Heinsius). Maar wanneer Fanny aankomt, is Lena in geen velden of wegen te bekennen. “Waarschijnlijk is ze naar een demonstratie”, verexcuseert Lena’s moeder (Nina Hoss) haar dochter.

 
 
 

Het is geen vliegende start voor de uitwisseling, waarvoor Fanny uit Straatsburg naar Leipzig is gekomen (later in de film reist Lena de andere kant op). Maar al snel groeien de twee naar elkaar toe. De timide Fanny spiegelt zich steeds meer aan de uitgesproken, zelfverzekerde en activistische Lena. Maar om niet voor Lena en haar vrienden onder te doen, lijkt Fanny soms een loopje met de waarheid te nemen.

 

Claire Burger (C’est ça l’amour, 2018) verweeft de ontluikende relatie tussen Fanny en Lena – eerst vriendschap, later meer – en het politiek ontwaken van de jonge vrouwen. Dat gebeurt op zo’n natuurlijke en logische wijze, dat je je afvraagt waarom niet veel meer coming-of-agefilms die combinatie maken. Gaan voor tieners immers niet bijna altijd de eerste stappen op het liefdespad gepaard met een zoektocht naar de eigen maatschappelijke positie?

 
 

 

Het scenario van Burger en Léa Mysius (Ava, 2017; Les cinq diables, 2022) spiegelt Fanny en Lena slim met de generaties die hen voorgingen, en dan met name hun moeders: losbol Susanne (Nina Hoss), die haar dochter Lena maar “serieus” vindt, en de strenge, beschermende Antonia (Chiara Mastroianni). Subtiel toont de film hoe de hangups van deze volwassenen doorwerken in hun dochters.

 

Dat idee weerklinkt vervolgens in overdenkingen over de grotere Europese geschiedenis en hoe het verleden doorwerkt in vele hedendaagse crisissen, van klimaatverandering tot woningnood en van oorlogen tot institutioneel racisme. Het persoonlijke en het politieke zijn in Langue étrangère op z’n intiemst verbonden. Zo is de band tussen Lena en Fanny ook een weergave van een droom van Europese eenheid.

 

bron: https://filmkrant.nl



Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.