Blogposts
Blog
Geplaatst op woensdag 10 juli 2024 @ 03:11 door Travelboy , 74 keer bekeken
De nacht is een plek van bevrijding, maar ook bedreiging in het psychologische wraakdrama Femme van de Britse debutanten Sam H. Freeman en Ng Choon Ping.
Nog voor de openingstitels legt Femme haar kaarten op tafel. Dat dit een film wordt over uiterlijkheden en rollen aannemen zien we in het openingsbeeld, waarin dragartiest Jules (Nathan Stewart-Jarrett) zich opmaakt voor een optreden in een plaatselijke nachtclub. Jules is een beroemdheid onder haar gevolg, mensen die op allerlei manieren om haar heen cirkelen en net als zij in de nacht de vrijheid vinden om te zijn wie ze willen. Of dat nu een dragartiest is of iets anders. Jules’ vrijheid en expressie op het podium zijn ook bevrijdend voor haar publiek.
Bevrijding en dreiging zijn de twee polen waarmee de debuterende filmmakers Sam H. Freeman en Ng Choon Ping in Femme vervolgens een ingenieus spel spelen. Want wanneer Jules de opgefokte Preston later tegenkomt zonder dragkostuum en hij haar daarom niet herkent, draait ze de rollen om en probeert ze hem via een wraakpornofilmpje te outen bij zijn vrienden. Een spel van aantrekken en afstoten, begeerte en walging, macht en kwetsbaarheid ontwikkelt zich tussen slachtoffer en dader, waarbij ook de kijker geregeld op het verkeerde spoor wordt gezet. Want: dat initiële plan van Jules, is dat echt haar intentie? En die stoere-mannenact van Preston, hoe echt is die?
Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst.