Blogposts

Blog

Geplaatst op zaterdag 01 oktober 2022 @ 01:33 door Travelboy , 234 keer bekeken

Een ingetogen, emotionele reis naar het verleden, waarbij gender-issues, klasse- en cultuurverschillen, het patriarchaat en religie op vanzelfsprekende en onnadrukkelijke wijze worden aangekaart.

 

Dit kan niet goed gaan, is je eerste gedachte wanneer je erachter komt dat Eren na twintig jaar vanuit Frankrijk is teruggereisd naar een Turks eiland om haar jeugdliefde en muze Reynan op te zoeken. Eren is een moderne, kortgekapte, fitte en hippe vrouw van de wereld; Reynan draagt de zichtbare tekenen van een zwaar leven. Bovendien woont ze samen met een man die niets liever wil dan met haar trouwen en een traditioneel leven leiden.

 
 

Natuurlijk gaat Reynan niet zomaar in op Erens dramatische smeekbede om alles achter te laten en met haar mee te gaan. Wie denkt Eren wel dat ze is om na twintig jaar haar vredige bestaan te komen verstoren? Reynan wijt Erens vasthoudendheid aan een betovering die ze destijds heeft laten uitspreken en de twee besluiten om die ongedaan te laten maken.

 

In het simpele verhaal van Love, Spells and All That (Ask, büyü vs.), gefilmd op een bescheiden locatie met eenvoudige middelen, ontvouwt het verleden zich langzaam in de gesprekken die de vrouwen met elkaar hebben – soms ruziënd en verwijtend, soms liefdevol en met humor, soms in als dialoog vermomde monologen. Plekken, geuren, mensen en eten brengen herinneringen terug, niet altijd even mooi, wel altijd impactvol. De kalme, intieme en realistische manier waarop de zich (her)ontwikkelende relatie tussen de twee in beeld wordt gebracht, neemt je mee in hun belevings- en gevoelswereld. Ondertussen loert er spanning op de achtergrond, in de vorm van Gökhan, de partner van Reynan, die voelt dat er meer aan de hand is dan een oude vriendschap.

 
 

De kleuren, beelden, geluiden en minimalistische muziek zijn doordrenkt van een diep melancholisch gevoel, zodat je makkelijk met de geliefden mee teruggaat in de tijd. Je begrijpt waarom – al dan niet met behulp van een toverspreuk – de twee al zo lang en zo diep met elkaar zijn verbonden. Het is ook fijn eens een film, spelend in een islamitisch land, te zien waarin de liefde tussen twee vrouwen zo veel ruimte krijgt en de centrale focus in de film is, zonder dat de problemen die door hun omgeving worden opgeworpen worden gebagatelliseerd of genegeerd. Het geeft vertrouwen in en hoop voor een toekomst waarin liefde mag bestaan zonder obstakels en zonder de noodzaak van een toverspreuk.

 

bron: www.filmkrant.nl



Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.