Blogposts

Blog

Geplaatst op zondag 14 januari 2024 @ 00:01 door Travelboy , 1498 keer bekeken

Het International Film Festival Rotterdam (IFFR) komt er weer aan. Dit jaar is er een speciaal programma met tien queer films, dat is samengesteld door de Hongkongse kunstenaar Scud. Maar er zijn meer films waarvoor we graag je aandacht vragen. Noteer alvast in je agenda: IFFR, van 25 januari tot 4 februari.

 

 

Naast het speciale focusprogramma van kunstenaar Scud zijn er nog vier films met een queer thema te zien op het IFFR, die de moeite van het kijken waard zijn. Maar eerst meer over Scud en de tien films die hij heeft geselecteerd voor IFFR 2024, dat dit jaar plaatsvindt van 25 januari tot en met 4 februari.

 

focusprogramma scud

 

 In 2022 kondigde de Hongkongse kunstenaar Danny Cheng Wan-Cheung, beter bekend als Scud, aan dat hij na zijn tiende en laatste film met pensioen zou gaan. IFFR is verheugd om de wereldpremière van die film, Naked Nations – Tribe Hong Kong, te vertonen. Als pionier van Aziatische queer cinema, is Scuds werk gedurfd, gepassioneerd, wreed, liefdevol en consequent koppig. In dit Focus-programma gewijd aan zijn carrière, worden al zijn tien films vertoond.

 

Het werk van Scud doet denken aan “Heels are pleasure with pain” van Louboutin, deze twee elementen doorspekken namelijk al zijn films. Gedurfd, gepassioneerd, wreed, liefdevol en consistent koppig: Scud ontbloot zijn ziel door mooie mannen te ontbloten, waardoor ze naakt en kwetsbaar achterblijven, dwalend door het rijk van absoluut plezier, sensuele dagdromen en nachtmerries, en nadenkend over de betekenis en waarde van het leven, de dood en daarna. Met Naked Nations – Tribe Hong Kong neemt de provocerende kunstenaar uit Hongkong afscheid van het maken van films en laat hij tien op zichzelf staande films achter die samen één meedogenloos en uniek kunstwerk vormen. 

 

Dat zijn in alfabetische volgorde de volgende films.

 

Amphetamine - Scud, 2009, Hong Kong, 97 min 

 

Fitnessinstructeur, vechtkunstenaar en postbezorger Kafka hoopt in de armen van de charmante jonge bedrijfsleider Daniel zijn eenzame leven en eeuwige twijfels achter zich te kunnen laten. Zal hun liefde standhouden of zijn ze elkaars zoveelste verslaving?

 

 

Apostles - Scud, 2022, Hong Kong, 83 min 

 

 

Een geleerde beweert een apostel te zijn van Socrates en Plato en vormt een soort sekte van twaalf beeldschone jonge mannen op een afgelegen landgoed. Ze reflecteren op de zin en de waarde van het leven, door de dood te onderzoeken...

 

 

Bodyshop - Scud, 2022, Hong Kong, 89 min 

 

 

Een geile queer geest reist de wereld rond en achtervolgt voormalige geliefden in Bodyshop. De negende speelfilm van de Hongkongse filmmaker Scud is een stoutmoedige mengvorm van lugubere camp over trauma, politiek – en de politiek van trauma.

 

City Without Baseball - Scud, Lawrence Lau Kwok-Cheong, 2008, Hong Kong, 100 min 

 

City Without Baseball gaat over de seksualiteit, onderdrukte gevoelens en stedelijke vervreemding van een Hongkongs honkbalteam in een stad zonder honkbalcultuur. De film fictionaliseert de levens van de honkbalspelers, die zich een weg banen in een maatschappij die het individu zo vaak buitenspel zet. 

 

Love Actually …Sucks! - Scud, 2010, Hong Kong, 83 min 

 

Love Actually… Sucks! werd geïnspireerd door zes rechtszaken in Hongkong en is een uniek, existentieel verhaal over mislukte liefde. Een openhartige film met bijzondere beelden en knetterende, onverwachte humor.

 

Naked Nations – Tribe Hong Kong - Scud, 2024, Hong Kong, 161 min 

 

Scuds laatste bijdrage aan de kunst, plaatsen en mensen waarvan hij houdt. Naked Nations is een opgewekte, aangrijpende en hartverscheurende film over vrijheid en al haar vormen en grenzen, het leven en moeilijke beslissingen, maar vooral over de liefde.
· Wereldpremière 

 

Permanent Residence - Scud, 2008, Hong Kong, 115 min 

 

De knappe, briljante Ivan overpeinst liefde, leven, dood en verbondenheid, terwijl hij gaandeweg zijn seksualiteit accepteert. Scuds tweede film is een ongegeneerde viering van mannenlichamen en het bewijs van de geboorte van een nieuw type queer films uit Hongkong.

 

 

Thirty Years of Adonis - Scud, 2017, Hong Kong, 87 min 

 

 

Een jonge acteur die droomt van roem en liefde betreedt de wereld van de mannelijke seksindustrie. Thirty Years of Adonis verlegt de grenzen van de kunst, rauwe vormen van seksualiteit en perverse verlangens tijdens een zoektocht naar de zin van het leven. 

 

 

Utopians - Scud, 2016, Hong Kong, 87 min 

 

 

In Utopians van Scud vindt opnieuw een ontmoeting plaats tussen Liefde en Dood als Hins, een dromerige student met een passie voor literatuur en een zucht naar kennis, in de ban raakt van de charismatische leraar Antonio. Met naakt en expliciete seks.

 

 

Voyage - Scud, 2012, Hong Kong, 100 min

 

 

Een jonge psychiater maakt een zeiltocht en zijn herinneringen aan ex-patiënten veranderen in korte verhalen. Voyage is een filmisch onderzoek naar de krochten van de menselijke geest en biedt verschillende visies op depressie. 

 

overige queer films die te zien zijn tijdens iffr 2024

 

Avant-Drag! - Fil Ieropoulos, 2024, Griekenland, 92 min

 

Avant-Drag! is een portret van negen dragartiesten met verschillende genderexpressies en seksuele oriëntaties, die de straten van Athene opgaan om vraagtekens te zetten bij de strenge sociale verplichtingen. Deze artiesten eisen sociale rechtvaardigheid en richten hun pijlen op de onderdrukkende mechanismen van de hedendaagse maatschappij.
· Wereldpremière
· Documentaire

 

Binary - David Jan Bronsgeest, 2024, Nederland, 44 min

 

Nisha, een jonge Pakistaanse trans vrouw die in Nederland werkt als danseres, twijfelt over een genderbevestigende operatie. Wanneer haar innerlijke demonen besluiten om het op te nemen tegen de demonen van buitenaf, volgt er chaos
· Horror, de film maakt deel uit van het programma Koolhoven presenteert 2. 

 

 Mamántula - Ion de Sosa, 2023, Duitsland, Spanje, 48 min 

 

Mamantula is de jongen waar iedereen naar verlangt, maar hij is in het geheim ook een gigantische tarantula, vermomd als mens en ontstaan tijdens een korte ontmoeting in een ver paradijs.

 

over iffr

 

De 53ste editie van International Film Festival Rotterdam is van 25 januari t/m 4 februari 2024 met films, shorts, documentaires, installaties, performances en talks. Kijk voor tickets en informatie op iffr.com.

 

bron: www.winq.nl

-------------------------------------------------------------------

 

 IFFR 2024: Focus Scud Tien films als één queer totaalkunstwerk

 

Met het Focus-programma rond de queer cinema van Scud toont IFFR het volledige, inmiddels afgeronde oeuvre van de Hongkongse filmmaker. Zijn tien films vormen een gevoelvolle en verbeeldingsrijke verkenning van liefde en leven.

 

 

In Utopia van de Hongkongse filmmaker Scud krijgt een vrouwelijke student de vraag: “Wat zou je vervelender vinden: dat je vriend met een jongen seks heeft of met een ander meisje?” Het aan Scud gewijde Focus-programma laat zien dat zijn werk onmiddellijk herkenbaar is als gay cinema, maar met een heel eigen perspectief.

 

Je kan Scud, pseudoniem van Danny Cheng Wan-Cheung, een late, maar wel in het oog springende ontdekking van IFFR noemen. Zijn debuut maakte hij in 2008 met City Without Baseball en hij profileerde zich al snel als een opvallende vertegenwoordiger van de queer cinema van Hongkong. Zijn tweede film Permanent Residence (2008) was in Nederland te zien op het Cinemasia Festival, maar pas vorig jaar dook Scud in Rotterdam op met zijn voorlaatste, Bodyshop. Nu gaat zijn afscheidsfilm Naked Nations – Tribe Hong Kong hier in wereldpremière, naast de vertoning van al zijn eerdere werk.

 

Vrijheid
Er valt veel voor te zeggen om Scuds tien films als één totaalkunstwerk op te vatten. Weliswaar tien zelfstandige verhalen, maar met veel terugkerende thema’s en acteurs en soms terloopse onderlinge verwijzingen. Niet te missen is het regelmatig opduikende, onbevangen gefilmde naakt van overwegend, maar niet uitsluitend, jonge mannen. Soms overvloeiend in seks, maar zeker niet altijd. Je kan er vooral de viering van vrijheid in zien.

 

Maar we doen Scud tekort door hem op dat bloot vast te pinnen. Even opvallend is dat zijn films de homo-erotiek ruimschoots overstijgen met gevoelvolle verkenningen van liefde en leven, eenzaamheid en verbondenheid; met plezier, tragiek en kwetsbaarheid.

 

Zijn roeping vond Scud (1967) langs een omweg. Geboren in China, opgegroeid in Hongkong, zo’n twintig jaar in de informatietechnologie, tot hij in 2001 naar Australië verhuisde om zich te bezinnen op zijn ambities. Vier jaar later keerde hij terug naar Hongkong, richtte het productiebedrijf Artwalker op en werd filmmaker.

 

Fictie en realiteit
Bij vrijwel al zijn werk tekent hij voor regie, scenario en productie. Alleen zijn eerste, City Without Baseball, over het enige honkbalteam van Hongkong, regisseert hij samen met Lawrence Ah-Mon. In theorie een sportfilm, maar meer een coming-of-age over rivaliteit, vriendschap en de voorzichtige ontdekking van de eigen seksualiteit. Met echte sporters als acteurs lopen fictie en realiteit door elkaar. Net als in het autobiografisch getinte Permanent Residence (2009), wat Scud als zijn echte debuut beschouwt.

 

Daarin een jonge homoseksuele ICT’er met een traumatische jeugd, die op de sportschool een vriend vindt met wie hij alles delen kan, behalve seks. Als hij de oceaan ziet, moet hij denken aan de dood: we spoelen aan op de kust, leven ons leven en keren terug naar dat universum.

 

Dat laatste is al een aanzet tot filosofisch getinte bespiegelingen die steeds vaker in Scuds werk zullen opduiken, evenals geesten, fantasiebeelden en spiritualiteit. We zien zijn verbeeldingskracht groeien. In Utopians (2015) raken een jonge, zoekende student en zijn meer conservatieve vriendin in de ban van een uitdagende, Griekse filosofen citerende docent en diens vrouwelijke assistent. Glorieuze beelden van vier panseksueel verstrengelde lichamen, maar ook discussies over zonde en een liefdesduet van Beethoven.

 

Pijn en plezier
In diezelfde film een theaterscène waarin iemand stelt dat pijn bij het leven hoort. “Hoe meer pijn, hoe wijzer we worden.” Utopians opent met een droom die aan een kruisiging doet denken. Nachtmerries, zelfmoordgedachten en verlies van naasten zijn in Scuds films naast alle plezier ook regelmatig terugkerende elementen. Hij droeg Utopians op aan Yukio Mishima, Rainer Werner Fassbinder en Derek Jarman.

 

Ook Peter Greenaway is een kunstenaar die Scud inspireert. Zie bijvoorbeeld het kannibalistische subplot van het fantasierijke Bodyshop (2022), met een clandestien bedrijfje dat lichaamsdelen van overledenen serveert aan de vrienden en familie. Niet uit wraak, maar eerder als extreem gebaar van liefde. Het hoofdverhaal is overigens even curieus. Een onder wrede omstandigheden gestorven jonge homoseksuele man zwerft als nieuwsgierige blote geest de wereld rond en stookt onrust bij liefdeskoppels.

 

Naked Nations – Tribe Hong Kong

 

Afscheid
Scud overweegt dan al enige tijd om een punt achter zijn filmcarrière te zetten. In Naked Nations – Tribe Hong Kong geeft hij zelf goedgeluimd acte de présence – bescheidener en minder vrijpostig dan je zou vermoeden. Hij vertelt daarbij ook iets over zijn beweegredenen om te stoppen. Dat heeft onder meer te maken met de verslechterde politieke situatie, censuur en de moeite die het kost publiek te bereiken.

 

De film is een breed mozaïek waarin fictie en documentaire weer eens samengaan. Scud heeft vrolijke en serieuze gesprekken met medewerkers en een priester, er is nuchter gefilmde masturbatie, een boottrip en zwemplezier, maar er wordt ook verwezen naar de rigoureuze maatregelen tijdens de pandemie. Tegelijk zien we hoe Scud een echte filmfamilie om zich heen heeft verzameld, wat dit afscheid ontroerend maakt.

 

bron: www.filmkrant.nl

 



Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.