Blog
Geplaatst op woensdag 28 december 2022 @ 00:06 door Travelboy , 329 keer bekeken
In deze sombere dagelijkse realiteit geeft Theatergroep Aluin je de mogelijkheid om te ontsnappen naar Illyrië, waar je als publiek ondergedompeld wordt in een wereld vol romantiek, muziek en gender fluïditeit.
Shakespeare
Twelfth Night is door William Shakespeare geschreven als stiekem Queer-feestje binnen de normen van de zeventiende eeuw. Toentertijd werden alle rollen in Engeland door mannen gespeeld, hierdoor kregen de liefdesscenes en genderverwarring een extra laag in de voorstelling.
Over de voorstelling
Theatergroep Aluin heeft schrijver Ayden Carlo gevraagd om Twelfth Night te bewerken tot een genderfluïde komedie van nu. Zoals Shakespeare het misschien eigenlijk had willen schrijven, maar wat in die tijd niet kon. In deze nieuwe versie spoelt hoofdpersoon Cesario aan op Illyrië. Daar ontdekt hij al snel dat dit weleens de plek kan zijn waar hij echt zichzelf kan zijn. Dit geeft hem zelfvertrouwen, zoveel zelfvertrouwen dat hem dit direct een baan oplevert bij hertog Orsinio. Orsinio is verliefd op Olivia, maar zij ziet hem totaal niet staan. Cesario wordt gevraagd om met zijn talent als woordkunstenaar Orsinio’s liefde over te brengen aan Olivia. Dit doet hij zo goed en met zoveel overtuiging dat Olivia compleet van haar stuk wordt gebracht.
Romantische Komedie
De romantische komedies van nu zijn schatplichtig aan de romantische komedies uit Shakespeares tijd. Personages die halsoverkop verliefd worden, grote misverstanden of deze liefde wel wederzijds is en de heerlijke ontknoping op het eind, maken het een onverslijtbaar genre. Dat deze liefdesverhalen voor het grootste deel beperkt worden tot een -boy meets girl- situatie, werd met Twelfth night door Shakespeare al betwist, dus hoog tijd om verder te gaan op deze ingeslagen weg.
Muziek
Speciaal voor deze voorstelling is componist Willem Friede (New Cool Collective) gevraagd om deze Shakespearbewerking van nieuwe muziek te voorzien. Dit om het genderfluïde muziekspektakel compleet te maken.
Kerst in Theater Kikker
Sinds 2014 bespeelt Theatergroep Aluin jaarlijks Theater Kikker tijdens de kerstvakantie. Aluin speelt naast de voorstellingen in het theater ook jaarlijks ruim 200 voorstellingen op scholen. Met deze speelserie in de kerstvakantie richten we ons op families met kinderen in de middelbare schoolleeftijd. Families die zin hebben in een romantische komedie, om na afloop aan het kerstdiner nog eens door te praten over genderidentiteit.
--------------------------------------------------------------------------
Shakespeares Twelfth Night is een komedie en dat hebben we geweten in Theater Kikker in Utrecht. In de adaptatie van Theatergroep Aluin kreeg de volle zaal meerdere keren de slappe lach door de geweldig getimede grappen, dubbelzinnige opmerkingen en muzikale hoogstandjes van de zeer charismatische cast.
Het stuk trapt af met een spannende elektronische beat van componist Willem Friede (New Cool Collective) die meteen een verleidelijk beeld creëert van de stad Illyrië. In de bewerking van schrijver Ayden Carlo is genderexpressie hier de norm: zo wordt de nar Feste (een hilarische rol van Floyd Koster) met non-binaire voornaamwoorden aangesproken. Een knipoog naar Shakespeares tijd, waarin louter mannen mochten toneelspelen, is de rol van de begeerde hertogin Olivia, die ook nu wordt gespeeld door een man (Sacha Muller).
Alles kan en mag, lijkt het credo van Aluin. Maar om het verhaal trouw te blijven, vermomt hoofdpersoon Viola (heerlijk zelfverzekerd vertolkt door Sharlee Daantje) zich nog wel als een man om op te klimmen in het hof van hertog Orsinio (Jaike Belfor). Als woordkunstenaar krijgt Cesario de taak om namens Orsinio de dramatische Olivia te versieren, die nog rouwt om de dood van haar broer. Zowel Olivia als Orsinio is niet bestand tegen de aantrekkingskracht van Cesario, wat logischerwijs de nodige liefdesperikelen oplevert.
Regisseur Victorine Plante houdt het tempo erin en laat de humoristische scènes, dansnummers en een paar invoelende momenten knap in elkaar overvloeien. Aan het einde wordt er behoorlijk afgeweken van Shakespeares plot en krijgt het verhaal bijna een moralistische toon, wat de droogkomische Belfor net op tijd weet te voorkomen.
Deze verrukkelijke queer-versie van Twelfth Night is overduidelijk met veel plezier gemaakt en gaat vast nog een heleboel harten veroveren.
------------------------------------------------------------------
Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst.