Blogposts
Blog
Geplaatst op zondag 20 maart 2022 @ 00:19 door Travelboy , 395 keer bekeken
‘Christus, dat is toch de perfecte passieve bedpartner.’ Dit citaat uit
de voorstelling Nader tot U van Lars Brinkman geeft het thema van zijn
performance weer. Ook vraagt Brinkman zich af hoe het kan dat de halve
mensheid gelooft in een lijdende man die al zijn kwellingen eerder als
genot ervaart dan als pijn. Of is pijn juist genot?
tekst gaat verder onder de foto
Zijn solo is onderdeel van het Fringe Festival en speelt zich af in een
loods naast de horecagelegenheid Pllek op het NDSM-terrein in
Amsterdam-Noord. Die locatie is goed gekozen. Brinkman creëert daar met
behulp van een reusachtig wit doek verschillende theatrale beelden met
een sterk schilderkunstige inslag. Hijzelf zou een Christusfiguur kunnen
zijn, gehuld in een wit lendendoek.
Brinkman vertelt de ontdekking van zijn homoseksualiteit aan de hand van
verschillende beslissende momenten uit zijn leven, vooral uit zijn
vroegste jeugd waarin ‘puberteitshormonen’ door zijn lichaam jagen en
hij zich geen raad weet met zijn gevoelens. Hij wil zich uiten, maar
hoe? In het Vaticaan raakt hij als slungelige jongen gebiologeerd én
extreem opgewonden van een marmeren beeld van een man, met biceps, een
brok marmer van kracht dat tegelijk zacht en teder is. Dat hij juist
hier in het Vaticaan zijn seksuele geaardheid ontdekt, vervult hem zowel
met schaamte als met erotische fantasieën.
De titel van Brinkmans solo is Nader tot U, ontleend aan een van de
fameuze brievenromans van Gerard Kornelis van het Reve uit 1966. Ook
hierin vormen religie, homoseksualiteit en schaamte de leidraad. Er is
een groot verschil: Reve beschikt over een onnavolgbare ironie, en dat
ontbreekt bij Brinkman. Zijn tekst en zijn performance is van een
schuldeloze eerlijkheid, uiteindelijk staat hij geheel bloot voor het
publiek, licht flirtend, zelf een gebeeldhouwde jongeling, hij heeft de
schaamte overwonnen.
Wat wel heel vreemd is, is dat elke verwijzing naar de beroemde titel
van een van de allermooiste boeken uit de Nederlandse naoorlogse
literatuur ontbreekt, zowel in Brinkmans eigen tekst als in het
programmablad. Dat is een omissie en zou op zijn minst auteursrechtelijk
eerlijk zijn geweest, bovendien is Reve een van de eersten geweest die
op deze manier homoseksualiteit en religie met elkaar heeft verbonden.
Terug naar Brinkman. Het is knap en boeiend hoe hij aan de hand van
enkele ingrijpende momenten stap na stap tot de ontdekking van zijn
liefde voor mannen komt. Hij durft ver te gaan, bijvoorbeeld in de scène
waarin hij een goddelijke man – het levende tegenbeeld van het marmeren
beeld – bespiedt in een kleedhokje in het zwembad. Zijn fantasieën
liegen er niet om. Of zijn kennismaking met de wereld van bondage via
een man wiens naam hij niet kent, maar die hem een grenzeloze,
spirituele ervaring belooft. Er is nog een aspect aan Brinkmans
hoogstpersoonlijke, eerlijke tekst: hij wil zelf geen mannen nemen, hij
wil genomen worden, zoals hij in een lang, bijna dichterlijk gebed
zingzegt als hij het heeft over ‘O Meester, houd van me’.
Ondertussen heeft hij zich geheel vast gerold in dat witte doek met die
touwen, en dat is een sterk beeld. Aan het slot ligt Brinkman op de
grond, als Sint-Sebastiaan die met pijlen is doorboord. Opnieuw komen
pijn en genot samen, want martelaar Sebastiaan is de verbeelding van het
mannelijk naakt en held in de homo- en sm-wereld. Brinkman, dramaturg
Sara de Monchy, vormgever Rosa Schützendorf en eindregisseur Jef van
Gestel zorgen ondanks het zwaarbeladen onderwerp en de behoorlijk
verregaande teksten toch voor lichtheid en charme. Het is zuiver
gespeeld van Brinkman, aan het slot lijkt hij bevrijd van de beklemmende
schaamte: die is voorbij.
bron: www.theaterkrant.nl
21 maart Theater aan de Rijn - Arnhem
24 & 25 maart Theater Kikker - Utrecht
6 & 7 april: Theater Bellevue - Amsterdam
TICKETS www.larsbrinkman.com
Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst.